- Szczegóły
- Utworzono: 16 kwiecień 2024
Wypłata
DODATKU OSŁONOWEGO
w kasie MOPS w Reszlu
oraz na konto bankowe
nastąpi w terminie:
17 KWIETNIA 2024 roku
Wypłata realizowana jest dla osób, które złożyły wnioski w miesiącu styczeń 2024 r
- Szczegóły
- Utworzono: 23 marzec 2024
Wypłata świadczeń rodzinnych i świadczeń
z funduszu alimentacyjnego
w m-cu kwiecień 2024 roku
nastąpi w terminie:
23 kwietnia 2024 roku
- Szczegóły
- Utworzono: 22 luty 2024
Wypłata świadczeń rodzinnych i świadczeń
z funduszu alimentacyjnego
w m-cu marzec 2024 roku
nastąpi w terminie:
22 marca 2024 roku
- Szczegóły
- Utworzono: 17 maj 2023
Informacja o dodatkach mieszkaniowych
Podstawa prawna - Ustawa z dnia 21 czerwca 2001 roku o dodatkach mieszkaniowych
Dodatek mieszkaniowy jest formą pomocy przeznaczoną dla osób spełniających łącznie trzy warunki:
- posiadają tytuł prawny do lokalu;
- zamieszkują lokale mieszkalne spełniające kryterium metrażowe;
- spełniają kryterium dochodowe.
1) Kryterium tytułu prawnego do lokalu
Dodatek mieszkaniowy przysługuje:
- najemcom oraz podnajemcom lokali mieszkalnych zamieszkującym w tych lokalach;
- osobom mieszkającym w lokalach mieszkalnych, do których przysługuje im spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego;
- osobom mieszkającym w lokalach mieszkalnych znajdujących się w budynkach stanowiących ich własność i właścicielom samodzielnych lokali mieszkalnych;
- innym osobom mającym tytuł prawny do zajmowanego lokalu mieszkalnego i ponoszącym wydatki związane z jego zajmowaniem;
- osobom zajmującym lokal mieszkalny bez tytułu prawnego, oczekującym na przysługujący im lokal zamienny albo najem socjalny.
Dodatek mieszkaniowy nie przysługuje osobom przebywającym w:
- domu pomocy społecznej;
- młodzieżowym ośrodku wychowawczym;
- schronisku dla nieletnich;
- zakładzie poprawczym;
- zakładzie karnym;
- szkole, w tym szkole wojskowej
– jeżeli instytucje te zapewniają nieodpłatnie pełne całodobowe utrzymanie.
2) Kryterium metrażowe
Kryterium metrażowe uzależnione jest od liczby osób mieszkających w lokalu mieszkalnym.
Dodatek mieszkaniowy przysługuje, gdy powierzchnia użytkowa lokalu nie przekracza określonej dla danej liczby osób powierzchni (powierzchnia normatywna) o więcej niż 30% (lub 50% jeśli wielkość pokoi i kuchni nie przekracza 60% powierzchni całego lokalu)
Liczba osób zamieszkujących w lokalu |
Powierzchnia normatywna |
Powierzchnia normatywna + 30% |
1 osoba |
35 m2 |
45,5 m2 |
2 osoby |
40 m2 |
52,0 m2 |
3 osoby |
45 m2 |
58,5 m2 |
4 osoby |
55 m2 |
71,5 m2 |
5 osób |
65 m2 |
84,5 m2 |
6 osób |
70 m2 |
91,0 m2 |
W przypadku zamieszkiwania w lokalu większej liczby osób dla każdej kolejnej osoby zwiększa się normatywną powierzchnię tego lokalu o 5 m2.
Powierzchnię normatywną powiększa się o 15 m2, jeżeli:
- w lokalu mieszka osoba niepełnosprawna poruszająca się na wózku inwalidzkim
- lub osoba niepełnosprawna, której niepełnosprawność wymaga zamieszkiwania w oddzielnym pokoju.
O wymogu zamieszkiwania w oddzielnym pokoju orzekają powiatowe zespoły do spraw orzekania o niepełnosprawności.
Powiększenie jest niezależnie od liczby członków gospodarstwa domowego.
3) Kryterium dochodowe
Przez gospodarstwo domowe rozumie się gospodarstwo prowadzone przez osobę ubiegającą się o przyznanie dodatku mieszkaniowego, samodzielnie zajmującą lokal mieszkalny albo gospodarstwo prowadzone przez tę osobę wspólnie z małżonkiem i innymi osobami stale z nią zamieszkującymi i gospodarującymi, które swoje prawa do zamieszkiwania w lokalu wywodzą z prawa tej osoby. Do członków gospodarstwa domowego nie wlicza się osób przebywających w instytucjach zapewniających nieodpłatne całodobowe utrzymanie.
Dodatek mieszkaniowy przysługuje, jeżeli w okresie 3 miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku o jego przyznanie średni miesięczny dochód przypadający na jednego członka gospodarstwa domowego wnioskodawcy nie przekroczył w gospodarstwie:
- jednoosobowym – 40% (2 862,19 zł),
- wieloosobowym – 30% (2 146,64 zł)
przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, obowiązującego w dniu złożenia wniosku (7 155,48 zł).
DOCHÓD
Za dochód uważa się dochód w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych
Nie uwzględnia się dochodu osoby, która przebywa w instytucji, o której mowa w art. 2 ust.3, tj.:
- domu pomocy społecznej,
- młodzieżowym ośrodku wychowawczym,
- schronisku dla nieletnich,
- zakładzie poprawczym,
- zakładzie karnym,
- szkole, w tym w szkole wojskowej
- jeżeli instytucje te zapewniają nieodpłatnie pełne całodobowe utrzymanie
albo wyprowadziła się z lokalu mieszkalnego albo zmarła przed dniem złożenia wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego.
W przypadku posiadania tytułu prawnego do gospodarstwa rolnego dochód z tego gospodarstwa ustala się na podstawie powierzchni gruntów w hektarach przeliczeniowych i wysokości przeciętnego dochodu z pracy w indywidualnych gospodarstwach rolnych z 1 ha przeliczeniowego, ostatnio ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na podstawie art. 18 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 333).
Wysokość dochodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, w przypadku prowadzenia działalności opodatkowanej na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647, z późn. zm.1) ), ustala się na podstawie oświadczenia wnioskodawcy lub zaświadczenia wydanego przez naczelnika właściwego urzędu skarbowego
Wysokość dochodu z działalności podlegającej opodatkowaniu na podstawie przepisów ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 oraz z 2023 r. poz. 1059) osiąganego w okresie 3 miesięcy poprzedzających miesiąc złożenia wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego ustala się, przyjmując dochód miesięczny w wysokości 1/12 dochodu ogłaszanego corocznie w drodze obwieszczenia ministra właściwego do spraw rodziny, o którym mowa w art. 5 ust. 7a ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Roczną wysokość przychodu z działalności podlegającej opodatkowaniu na podstawie przepisów ustawy, o której mowa w zdaniu pierwszym, przyjmuje się jako czterokrotność przychodu osiągniętego przez wnioskodawcę w okresie 3 miesięcy poprzedzających miesiąc złożenia wniosku.
UWAGA: W deklaracji o dochodach uwzględniamy dochody z pełnych trzech miesięcy poprzedzających dzień złożenia wniosku.
Dodatkowe informacje
Nie uwzględnia się dochodu osoby, która przebywa w instytucji zapewniające nieodpłatne pełne całodobowe utrzymanie, wyprowadziła się lub zmarła przed dniem złożenia wniosku.
Dodatek mieszkaniowy przyznaje się na 6 miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po dniu złożenia wniosku.
Dodatek mieszkaniowy nie może przekraczać 50 % wydatków na powierzchnię normatywną lokalu (Uchwała Nr XIX/117/2004 Rady Miejskiej w Reszlu z dnia 29 kwietnia 2004 roku w prawie maksymalnej wysokości dodatku mieszkaniowego).
Dodatku mieszkaniowego nie przyznaje się, jeżeli jego kwota byłaby niższa niż 0,5% kwoty przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, obowiązującego w dniu wydania decyzji (35,78 zł) – art. 7 pkt. 6 ustawy o dodatkach mieszkaniowych.
(Uwaga: zgodnie z katalogiem świadczeń pieniężnych finansowanych ze środków publicznych (katalog jest opublikowany na stronie ZUS), uwzględnianych przy ustalaniu prawa i wysokości świadczenia uzupełniającego dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji – pod pozycją 68 wskazany jest dodatek mieszkaniowy przyznawany na podstawie ustawy z dnia 21 czerwca 2001r. o dodatkach mieszkaniowych).
Wydatki do dodatku mieszkaniowego to:
- czynsz
- opłaty związane z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na lokale mieszkalne w spółdzielni mieszkaniowej
- zaliczki na koszty zarządu nieruchomością wspólną
- odszkodowanie za zajmowanie lokalu bez tytułu prawnego
- inne niż wyżej wymienione opłaty za używanie lokalu mieszkalnego
- centralne ogrzewanie
- zimna wody
- podgrzanie wody
- nieczystości płynne
- odpady
- fundusz remontowy
Druki do pobrania:
- WNIOSEK o przyznanie dodatku mieszkaniowego
- Załącznik do wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego (do pkt. 9)
- DEKLARACJA o dochodach gospodarstwa domowego
- Informacja do deklaracji o dochodach
- Klauzula informacyjna o przetwarzaniu danych osobowych
- ZAŚWIADCZENIE o dochodach z zakładu pracy
- Ryczałt – przekazanie do zarządcy
- Szczegóły
- Utworzono: 29 marzec 2023
Wypłata świadczeń rodzinnych i świadczeń
z funduszu alimentacyjnego
w m-cu kwiecień 2023 roku
nastąpi w terminie:
20 kwiecień 2023 roku
- Szczegóły
- Utworzono: 12 wrzesień 2022
Wypłata zasiłku dla opiekuna
i specjalnego zasiłku opiekuńczego
w m-cu wrzesień 2022 roku
nastąpi w terminie:
28 WRZESIEŃ
2022 roku
- Szczegóły
- Utworzono: 17 grudzień 2020
Wypłata na rachunek bankowy
1. Świadczenia rodzinne i świadczenia
z funduszu alimentacyjnego nastąpi w terminie:
20 stycznia 2021 roku
2. Świadczenie wychowawcze nastąpi
w terminie:
21 stycznia 2021 roku
- Szczegóły
- Utworzono: 27 listopad 2020
Koordynator do spraw dostępności
Mateusz Terlik – Koordynator do spraw dostępności w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Reszlu.
Kontakt:
Adres: Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Reszlu
ul. Kolejowa 25 A, 11-440 Reszel
tel. +48 88 7550233
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Do zadań koordynatora należy w szczególności:
1) wsparcie osób ze szczególnymi potrzebami w dostępie do usług świadczonych przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Reszlu;
2) przygotowanie i koordynacja wdrożenia planu działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Reszlu, zgodnie z minimalnymi wymaganiami służącymi zapewnieniu dostępności, określonymi w art. 6 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami;
3) monitorowanie działalności Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Reszlu w zakresie zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
- Szczegóły
- Utworzono: 26 listopad 2020
Deklaracja dostępności Strony Miejskiego Ośrodka Pomocy Społeczniej w Reszlu
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Reszlu zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Oświadczenie w sprawie dostępności ma zastosowanie do strony internetowej http://www.mopsreszel.pl/.
- Data publikacji strony internetowej:
- Data ostatniej istotnej aktualizacji:
Status pod względem zgodności z ustawą
Strona internetowa jest częściowo zgodna z ustawą o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z powodu niezgodności lub wyłączeń wymienionych poniżej.
Treści niedostępne
- filmy nie posiadają napisów dla osób niesłyszących
- część plików opublikowanych w serwisie to skany dokumentów opublikowane w formacie pdf, które nie zostały poddane procesowi optycznego rozpoznawania tekstów (OCR). Filmy i pliki zostały opublikowane przed wejściem w życie ustawy o dostępności cyfrowej.
- Strona nie posiada wersji kontrastowej
Przygotowanie deklaracji w sprawie dostępności
- Deklarację sporządzono dnia:
- Deklarację została ostatnio poddana przeglądowi i aktualizacji dnia:
Deklarację sporządzono na podstawie samooceny.
Informacje zwrotne i dane kontaktowe
- Za rozpatrywanie uwag i wniosków odpowiada: Mateusz Terlik.
- E-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
- Telefon: 897550233
Każdy ma prawo:
- zgłosić uwagi dotyczące dostępności cyfrowej strony lub jej elementu,
- zgłosić żądanie zapewnienia dostępności cyfrowej strony lub jej elementu,
- wnioskować o udostępnienie niedostępnej informacji w innej alternatywnej formie.
Żądanie musi zawierać:
- dane kontaktowe osoby zgłaszającej,
- wskazanie strony lub elementu strony, której dotyczy żądanie,
- wskazanie dogodnej formy udostępnienia informacji, jeśli żądanie dotyczy udostępnienia w formie alternatywnej informacji niedostępnej.
Rozpatrzenie zgłoszenia powinno nastąpić niezwłocznie, najpóźniej w ciągu 7 dni. Jeśli w tym terminie zapewnienie dostępności albo zapewnienie dostępu w alternatywnej formie nie jest możliwe, powinno nastąpić najdalej w ciągu 2 miesięcy od daty zgłoszenia.
Skargi i odwołania
Na niedotrzymanie tych terminów oraz na odmowę realizacji żądania można złożyć skargę do organu nadzorującego pocztą lub drogą elektroniczną na adres:
- Organ nadzorujący: Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej
- Adres: 11-440 Reszel ul. Kolejowa 25A
- E-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
- Telefon: 897550233
Skargę można złożyć również do Rzecznika Praw Obywatelskich.
Dostępność architektoniczna
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Reszlu ul. Kolejowa 25a 11-440 Reszel
- do budynku prowadzi jedno wejście od ul. Kolejowej. Budynek jest wyraźnie oznakowany tablicą informacyjną
- do budynku prowadzą schody, na schodach zamontowane są poręcze, brak podjazdu dla wózków,
- w budynku nie ma windy ani platformy dla wózków
- w budynku brak informacji głosowych oraz pętli indukcyjnych,
- w budynku nie występują inne dostosowania dla osób niepełnosprawnych, toaleta znajduje się na parterze budynku, nie jest dostosowana dla osób niepełnosprawnych
- przed wejściem do budynku nie ma parkingu dla samochodów osobowych, w tym dla osób niepełnosprawnych, jest możliwość zaparkowania samochodu dla niepełnosprawnych na podjeździe posesji ośrodka
- do budynku można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem
- brak tłumacza języka migowego.