Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Reszlu jest działanie mające na celu zapewnienie maksymalnego poziomu bezpieczeństwa małoletnich, będących podopiecznymi Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Reszlu. Każdy pracownik traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie wobec dziecka jakichkolwiek form przemocy. Wszyscy pracownicy Ośrodka, realizują cele, działania w ramach obowiązujących praw, przepisów wewnętrznych oraz swoich kompetencji.

 

Słowniczek pojęć:

Ilekroć mowa jest o:

  • Kierowniku – należy przez to rozumieć Kierownika Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Reszlu;
  • Ośrodku – należy przez to rozumieć Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Reszlu;
  • Pracowniku – należy przez to rozumieć osobę zatrudnioną w Ośrodku na podstawie umowy o pracę, umowy cywilnoprawnej, umowy wolontariackiej, innych umów lub porozumień;
  • Dziecku, małoletnim- należy przez to rozumieć osobę, która nie ukończyła jeszcze 18 roku życia;
  • Standardach – należy przez to rozumieć Standardy ochrony małoletnich w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Reszlu;

 § 1

Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a pracownikiem Ośrodka, w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich.

  1. Pracownicy Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Reszlu mający bezpośredni kontakt z małoletnimi powinni wykonywać swoje zadania w sposób zapewniający poszanowanie praw osób trzecich, w szczególności praw dziecka. Winni wykonywać je z szacunkiem oraz w sposób uprzejmy i kulturalny, a także dostosowany do wieku dziecka.
  2. Niedopuszczalne jest stosowanie wobec małoletnich jakiejkolwiek form przemoc, w tym nawiązywanie relacji o charakterze seksualnym.
  3. Pracownicy MOPS mają obowiązek powstrzymać się od jakichkolwiek zachowań, które mogłyby naruszać przestrzeń osobistą małoletniego, mogłyby powodować u niego poczucie zagrożenia, dyskomfortu lub strachu.
  4. O ile to możliwe Pracownicy powinni unikać sytuacji, w których pozostawaliby ,, sam na sam” z dzieckiem.
  5. Kontakt fizyczny Pracownika z dzieckiem możliwy jest wyłącznie w sytuacji wynikającej z realizacji obowiązków służbowych i spełnia zasady bezpiecznego kontaktu oraz jest odpowiedzią na potrzeby dziecka w danym momencie, uwzględnia wiek dziecka, etap rozwoju, płeć, kontekst kulturowy i sytuacyjny. Kontakt odbywać się może wyłącznie w obecności rodzica bądź opiekuna.+
  6. Pracownicy MOPS-u powinni zwracać uwagę na niepokojące zachowania małoletnich, które mogą świadczyć o ich krzywdzeniu i powinni podjąć próbę kontaktu z małoletnim w przypadku powzięcia podejrzenia takiego krzywdzenia. Jeżeli małoletnich próbuje nawiązać kontaktu z pracownikiem, powinien on go wysłuchać i w miarę możliwości, uzyskać możliwie najpełniejszą informację o sytuacji małoletniego.

§2

Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego, a także składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego i zawiadamiania sądu opiekuńczego.

  1. W sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego Pracownik ma obowiązek niezwłocznego poinformowania bezpośrednio przełożonego o tym fakcie w formie ustnej, a także w formie pisemnej, poprzez przedłożenie stosownej notatki służbowej.
  2. Przekazanie informacji powinni nastąpić jeszcze w tym samym dniu, w którym Pracownik powziął podejrzenie lub informację. Jeżeli pracownik nie jest już obecny w danym dniu w siedzibie Ośrodka, ma obowiązek przekazać informację telefoniczne. Jeżeli przekazanie informacji nastąpiłoby po godzinie pracy Ośrodka, Pracownik powiadamia policję o sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub o krzywdzeniu małoletniego.
  3. Po poinformowaniu bezpośredniego przełożonego Pracownika, osoba ta powinna w pierwszej kolejności ustalić czy zachodzą przesłanki uzasadniające wszczęcie procedury odebrania dziecka na podstawie art. 12a ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej, a następnie ustalić jakie podmioty i instytucje powinny zostać poinformowane o podejrzeniu krzywdzenia małoletniego.
  4. W celu poczynienia ustaleń zwołana może być wewnętrzna komisja, składająca się z przełożonego, pracownika socjalnego sprawującego nadzór nad terenem, w którym dochodzi do podejrzenia krzywdzenia małoletniego, pracownika, który powziął podejrzenie lub uzyskał informację o krzywdzeniu małoletniego oraz w zależności od potrzeb asystenta rodziny, psychologa, terapeutę czy pedagoga.
  5. Jeżeli w wyniku ustaleń zostanie ustalone, że zasadnym jest skierowanie do sądu rodzinnego wniosku, o którym mowa w art. 572 k.p.c lub złożenie zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa, niezwłocznie kierowany jest taki wiosek do właściwych organów.
  6. Obowiązki określone w punktach od 1 do 5 nie wpływają na obowiązek ewentualnego wszczęcia procedury ,,Niebieskie Karty”.

§3
Wszczęcie procedury ,,Niebieskie Karty”.

  1. Obowiązek wszczęcia procedury ,, Niebieskie Karty ” i wypełnienia formularza Niebieska Karta spoczywa na wszystkich pracownikach socjalnych i asystentach rodziny zatrudnionych w MOPS-ie.
  2. W przypadku powzięcia podejrzenia lub uzyskania informacji o krzywdzeniu małoletniego, które może wyczerpać znamiona przemocy domowej w rozumieniu ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej, pracownicy MOPS-u, mają obowiązek wypełnić formularz Niebieskiej Karty A niezwłocznie po powzięciu informacji o zaistnieniu ku temu przesłanek.
  3. Wypełniając formularz Niebieskiej Karty A pracownik MOPS-u stosuje zasady wynikające z przepisów ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej oraz z rozporządzenia wykonawczego, w tym przekazuje osobie doznającej przemocy domowej formularz Niebieskiej Karty B.
  4. Po wypełnieniu formularza Niebieskiej Karty A pracownik wszczynający procedurę Niebieskiej Karty ma obowiązek przekazać ten formularz do Przewodniczącego Zespołu Interdyscyplinarnego lub innego jego członka w terminie 5 dni roboczych. Za dni robocze przyjmuje się dni pracy MOPS-u.

§4

Zasady przeglądu i aktualizacji Standardów.

  1. Standardy ochrony małoletnich podlegają weryfikacji pod względem zgodności z obowiązującymi przepisami prawa oraz ocenie ich merytorycznej przydatności minimum raz na dwa lata.
  2. Weryfikacja dokonywana jest przez Kierownika MOPS-u lub osobę przez niego wyznaczoną.

§5

Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie pracowników MOPS-u do stosowania standardów, zasad przygotowania tych pracowników do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności.

  1. Osobę odpowiedzialną za przygotowanie pracowników MOPS-u do stosowania standardów wyznacza Kierownik MOPS-u.
  2. Kierownik MOPS-u może zlecić zadanie podmiotowi zewnętrznemu, dającemu rękojmię należytego wykonania przedmiotowych zadań, posiadającemu stosowane kompetencje i doświadczenie.
  3. W ramach przygotowania pracowników MOPS-u do stosowania standardów może zostać przeprowadzone szkolenie pracowników w przedmiotowym zakresie.
  4. Każdy z pracowników MOPS-u składa oświadczenie o zapoznaniu się ze standardami ochrony małoletnich obowiązującymi w MOPS-ie.

 §6

Zasady i sposób udostępniania rodzicom/ opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania.

  1. Niniejsze standardy podlegają opublikowaniu na stornie internetowej oraz są wywieszone w widocznym miejscu w siedzibie MOPS-u.
  2. Nienależnie od publikacji standardów pracownik MOPS-u realizuje usługi względem małoletniego przekazuje do zapoznania się wersje niniejszych standardów rodzicom, opiekunom prawnym lub opiekunom faktycznym małoletniego, a osoby te potwierdzają fakt na piśmie.
  3. Pracownicy MOPS-u zobowiązani są do zapoznania małoletnich z wersją niniejszych standardów.
  4. Jeżeli rozwój psychiczny małoletniego i stan zdrowia świadczą o ograniczonej możliwości zrozumienia założeń niniejszych standardów, pracownik MOPS-u może zaniechać obowiązek wynikający z punktu 6.3.

§7
Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia.

  1. Za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia odpowiedzialni są wszyscy pracownicy MOPS-u.
  2. Każdy pracownik socjalny jest odpowiedzialny za przyjmowanie zgłoszeń ze swojego rejonu działań, w przypadku jego nieobecności, osoba go zastępująca.
  3. Pracownikiem, o którym mowa w pkt 7.2 może być w szczególności pracownik MOPS-u będący członkiem Zespołu Interdyscyplinarnego.

§8
Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobry małoletniemu.

  1. Tworzy się wewnętrzny rejestr ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego.
  2. Rejestr przechowywany jest w siedzibie MOPS-u.
  3. Kierownik MOPS-u wyznacza osobę odpowiedzialną za prowadzenie i uzupełnianie rejestru.

§9
Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi, zachowania niedozwolone.

  1. Przez relacje między małoletnim rozumie się różnego typu stosunki społeczne, które opierają się na wzajemnych interakcjach, postawach i zachowaniach pomiędzy nimi. Normą ustaloną w MOPS jest nawiązywanie relacji pomiędzy małoletnimi z poszanowaniem praw, godności, granic drugiej osoby. Osoby małoletnie są zobowiązane do szanowania siebie nawzajem, równego traktowania bez względu na wiek, płeć, orientację seksualną, wygląd, poziom o fizycznej bądź intelektualnej, stan zdrowia, status społeczny, etniczny, kulturowy, narodowość, religię i światopogląd, zainteresowania i inne.
  2. W MOPS jak również w zakresie współpracy z podopiecznymi niedozwolone są intencjonalne zachowania pomiędzy małoletnim mogące wzbudzać poczucie zagrożenia u drugiej osoby, niosące znamiona:
    • przemocy fizycznej grożącej uszczerbkiem na zdrowiu, spowodowaniem choroby lub uszkodzenia ciała, np. złamanie, zasinienie, wybicie zęba, kopanie, duszenie, szarpanie, popychanie, spoliczkowanie, zranienie, a także m.in. pozbawieni wzroku, słuchu, mowy, wywołanie innego ciężkiego kalectwa, trwałej choroby psychicznej, zniekształcenia ciała itp.
    • przemocy psychicznej i emocjonalnej ( np. poniżanie, dyskryminacja, wyzywanie, krytykowanie, wzbudzanie poczucia winy, ocenianie, upokarzanie, ośmieszanie, wyśmiewanie lub inne zagrażające zachowania, tj. krzyk, niestosowne komentarze, groźby, szantaż).
    • Erotyzowania relacji pomiędzy małoletnim, wykorzystywania seksualnego oraz podejmowania czynności o charakterze seksualnym ( pocałunki, rozbieranie, dotykanie siebie i innych).
    • Naruszania granic osobistych ( brak dystansu fizycznego ).

§10
Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia.

  1. W przypadku ujawnienia krzywdzenia małoletniego osoby odpowiedzialne przygotowują plan wsparcia małoletniego,z zastrzeżeniem pkt 10.2.
  2. Jeżeli równolegle prowadzona jest procedura ,, Niebieskie Karty ”, w której małoletni uznany jest za osobę doznającą przemocy, nie ustala się planu wsparcia.
  3. Za przygotowanie i realizację planu wsparcia odpowiedzialny jest pracownik socjalny oraz asystent rodziny realizujący swoje zadania stosunku do rodziny, w której wystąpił przypadek krzywdzenia małoletniego.
  4. W miarę możliwości plan wsparcia konsultowany jest z psychologiem, a jeżeli jest taka możliwość, psycholog uczestniczy także w jego realizacji.


§11
Uwzględnienie sytuacji dzieci z niepełnosprawnością oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

  1. W realizacji standardów ochrony małoletnich należy uwzględnić sytuację dziecka z niepełnosprawnością oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami. W odniesieniu do małoletnich z niepełnosprawnością posiadających orzeczenie Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności należy uwzględnić zawarte w w/w dokumencie wskazania i zalecenia odnoszące się zapewnienia dziecku pomocy, poczucia bezpieczeństwa, ochrony przed krzywdzeniem.

§12
Zasady korzystania z urządzeń elektrycznych z dostępem do sieci Internet.

  1. MOPS nie zapewnia dzieciom dostępu do internetu.
  2. W przypadku dostępu realizowanego pod nadzorem pracownika, pracownik ma obowiązek informowania dzieci o zasadach bezpiecznego korzystania z internetu. Pracownik czuwa także nad bezpieczeństwem korzystania z internetu przez dzieci.